mandag 9. desember 2013

Så kaldt Brrr.....

Ja,da kom vinteren skikkelig igang.
Det er 18 - her hos oss,og det har omsider kommet masse snø.
Personlig så synes jeg snøen kan vente til lillejulaften. Det har gjort endel ting mere lettvint.
Var hos min gamle far i helga,det ble snøstorm og kulde.
Sannelig kjørte far utafor veien.
Bra at vi var kommet da.Men mann og bil var uskadd.
men det ble et styr i snøen med traktor for å få opp bilen.
Heldigvis har far 2 gamle traktorer stående.
Han har forpaktet bort gården,men beholdt redskapshuset,Der står de gamle traktorene med og uten kjetting,
så han brøyter opp til sitt eget hus selv.
Og da vi kom hjem etter dette snøkavet,så har naboen hans vært så snill å brøytet helt inn til garasjen
bak huset.Der sto vår bil innesnødd.Enkelt å få opp portene,for å sette fars bil på tining da:-)

Jeg har vasket og laget mat hos den gamle hele helga,med litt strikking innimellom.
Har i den siste tiden strikket opp mye rester,samt strikket varme klær til barnebarn.
Mange julegaver blir myke og varme i år.

Merkelig at uansett hvor mye restegarn jeg får brukt,så klarer jeg å fylle på med nytt....


Pulsvanter strikket til en autistisk  jente på jobb. Mye tvang gjør at hun piller seg til blods på hendene.
Disse er strikket av restegarn i bomull.
I tillegg til sykkelhansker,og bomullsvanter uten fingre så er det et alternativ i daglig bruk-




Smekker til barnebarn strikket i restegarn i Mor Aase bomull, og Tuva som er blanding mellom bomull og polyester.Har brukt gamle knapper fra knappeboksen min.Min datter liker å bruke disse smekkene.


Langlue strikket i Alpha fra Europris. Bare rester. Men skal kjøpe mere garn, og strikke genser senere.


Pixielue.Oppskrift finnes i mange varianter hvis du "googler". Luen er strikket i rester av Mor Aase ull/superwash.
Har strikket en lengre, og videre hals på luen,og heklet en kant rundt ansikt.
Luen er i bruk av barnebarn på 3 år.

Tror kanskje det er enda mere strikke som ikke er lastet ned fra kameraet.

Ofte så strikker jeg endel enkle ting, dette fordi jeg strikker på bussen til og fra jobb.
Kan dessverre ikke kjøre ,da det koster"millioner" ører i bomuavgift ,miljøavgift, parkering og drivstoff.
Og for ikke å glemme vedlikehold og slitasje på bil.
Koser meg på buss,når det er hverdager.Timesekspressen går og går....Frakter oss trygt dit vi skal. Kjører når jeg jobber kveld og helg.
Blir så dårlig av å lese i bussen,så da er strikking et godt alternativ når reisetiden tur/retur er 2 1/2 time hverdag,og bussen kjører motorvei med mange tunneler.
Kjedelig,og lite å se på. Så da er strikketøyet en redning:-)

Nå er jeg akkurat ferdig med en Mariuskjole i restegarn,men det må festes endel tråder m.m

Tror sannelig jeg skal trene litt i ettermiddag,før baking tar til.
Ha en flott ettermiddag og kveld.

3 kommentarer:

  1. Så flink du har vært med restegarn! Det er mitt nyttårsforsett. Den Pixie-lua er kjempefin på, men ser litt stusselig ut når den ligger. Strikketøy må vi ha flere av, og buss-strikketøy kan ikke være for innvikla. Jeg må kanskje legge opp noe enkelt til håndballkampene....

    Fortsatt fin førjul!

    Klem

    SvarSlett
  2. Du imponerer med alt det fine strikketøyet, og så heldig at det blir satt pris på! Selv holder jeg på med Marius-gensere til barnebarna siden de ønsket det. Julehilsen til deg fra Mari Ann på Skeikampen.

    SvarSlett
  3. En snill hilsen sender deg Viola. Jeg strikker veldig gjerne til reise med tog eller trikk... og så blir ferdig noen.
    Søt lua du har strikket. Mariusmønsteret jeg liker fin med genser også. Ha en hyggelig adventstid fortsatt.

    SvarSlett