mandag 16. desember 2013

Sannelig er det blitt litt julebakst..

Med en husmor som har en kropp som er krank her og der før jul,så er dette et under..
Men sier som det blir sagt: Det blir alltids ei råd
eller: Det blir jul lell..

Har bakt mine sjokoladecoockies,og julebrød må en trønder ha med brunost på!



Min mor bakte også vørterkake og sirupskake( Fra gammelt i Trønderlag så kalte man brød for kak)
Jeg foretrekker julebrød ,og bruker oppskriften fra kokeboken.
Bakte også 2 uten sukker,men med litt tilsatt stevia,til min far og bror som har diabetes,vet ikke om jeg helt likte den ørlille bismaken som var der. Egentlig så har man ikke trengt søtningsstoff,det har kanskje holdt med rosiner?






Fattigmann er noe som min gamle mor bakte,og jeg undres hvorfor er det ingen fattigdama?
Bakt sammen med to barndomsvenninner forrige helg på Fosen,mens en snøstorm ulte rundt novva.
Noen av disse ligger nå å venter på å bli spist,lett tilgjengelig i fryseren:-)


Var også en tur hos min far på fredag,da var all snøen som kom forrige helg nesten borte.
Regn og stormen Ivar har kvittet seg med den.
Herlig å gå tur når det er så variert,for da jeg kom hjem så var det blankis og snø her..
Tror jeg velger bort blankisen..


Nyt bildene med utsikt mot Kopparen,fra Vallersund 3 søndag i advent.






9 kommentarer:

  1. Jeg er nordmøring, og der heter det også kak. Julkak, sier jeg. Synd det blir bismak av det kunstige sukkeret. Jeg bruker ofte litt mindre vanlig sukker. MEN: Julekake er stinn av karbohydrater, så litt sukker fra eller til spiller vel ingen rolle. Jeg tar heller litt mer insulin, eller trimmer litt ekstra.
    Fattigmann var jeg vant med også, men i år har jeg ikke laga det.
    Det er kjempegodt!
    Artig å se bilder fra Trøndelag!

    Fortsatt fin førjul!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. De to karene mine jukser så mye med kosten,at de må knipe inn....
      Min far har i tillegg kreft i galleveiene.Han problemer med å fordøye kosten han spiser pga mye syre.
      Dette regulerer han endel med melkemat,fordi det nøytraliserer-Og resultatet er at blodsukkeret er på en seilas.... Så noe sukker må bort pga. for mye ellers..
      I år bakte jeg faktisk noen sorter,bakte mindre av noe og heller flere sorter.Da er alle fornøyd ;-)

      Ha en fortsatt god jul.

      Slett
  2. Nam, disse julekakene så veldig gode ut! Synes du er veldig streng når det gjelder oppskrifter :o) Det er vel foreløpig lov å gi bort ukeblader uten å spørre vel... GOD JUL!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er bare streng når det gjelder å legge ut på nettet,da er det norske lover som gjelder!

      Slett
  3. Ser ut som du har vært dyktig med bakinga ja. Deilig med julekaker. Bare vi holder det mellom jul og nyttår går det vel bra. Ei god jul ønskes deg.
    Klem

    SvarSlett
  4. Så flotte julekaker! Julebrød baker jeg også, med litt sukker, til tross for diabetes. Får heller være aktiv og gå noen ekstra turer. Nå er det bare de mindre artige oppgavene igjen her, les: vasking og de siste innkjøpene. Pynting er skøy, så det får komme som en bonus på søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine ble bakt med sukker,men ikke de til karene.Og det er fordi de jukser så mye ellers med sukker ;-)
      Handler alt for mye her,slik at vi sliter med julematen i lengre tid.
      Julekakene er ikke problem,de blir ettervert fuglemat,hvis ikke samboer spiser de opp.Sender også med samboer på jobb,der er julekaker populære til lunsj
      ;-)

      Slett
  5. Fine julekake har du baket, jeg baker også en stor skål stappfull med julekake.
    I dag vi kjøper juletre, den kommer i stuben 24. om morgene og bli fin pynter.
    For to uker vi hadde herlig snø en helg, nå vi har alt grønn. Håper det kommer litt snø enda.
    Tusen takk for fine bilder din - herlig er landskap til deg :-) Ha fin fjerde adventsøndag. Kos deg.
    Klem sender deg Viola

    SvarSlett