mandag 4. januar 2016

Sitteunderlag


Gode, store, myke sitteunderlag er noe jeg trives med,
både ute på hytta og på tur.
Alle disse er strikket i Fritidsgarn. Ikke vanskelig å se at sitteunderlag med orange er
restestrikk. Det har  fått en heklet "blondekant" oppe og nede, for å få det like bredt som de andre, da det ble litt mangel på garn.
Har ingen filtenål for tiden, så pynten er broderte på, ikke akkurat hardangersøm, men det ble da noen ringer.
Siste rest av grønt fra noen av ringene , ble brukt i en stripe på det andre.
Jeg hekler rundt , for da får de en fin ramme.
De to i grått ble julegave til noen som er mye ute i båt, og som har campingvogn /spikertelt.
Da passer det sikkert med noe varmt under rompa.

De to under er blitt med på hytta .





Oppskrift stort sitteunderlag:

Garn: Fritidsgarn fra Sandnes , Rauma Vamsegarn
ca. 3 1/2-4 nøster

Legg opp 77 masker.
Strikk 51 riller, ensfarvet eller striper er valgfritt.

Strikk så 30 masker, fell 17,strikk 30,og snu.
Strikk 30, legg opp 30 nye masker, strikk 30.
Strikk så 8-9 riller, og fell  av.
Fest tråder, og ev.filte på/ brodere skrift eller motiv.

Jeg foretrekker å enten hekle bare sidene ,eller rundt hele.

Toves på 40 grader med en ss grønnsåpe i maskin.
Bruker å legge ved en gammel dongribukse.
Formes i fuktig tilstand etter toving, før jeg tørker de flatt.

Lykke til.

Link gjerne til min side ved bruk av oppskrift.

2 kommentarer:

  1. Nyttig og fin julegave! Et godt og varmt sitteunderlag trenger vi alle.

    Godt nytt år fra Ingunn

    SvarSlett