søndag 19. juli 2015

2 fine turer i Orkdal.

 
Søvatnet,Hemnekjølen. Sett fra Gråfjellet.Her har man akkurat kommet opp på kanten.Første lille pustepause...


Her ser man mot Orkdal og de syv blåner..


Omnsfjellet i bakgrunn.Populært turmål sommer som vinter. Litt bedre terreng enn på Gråfjellet.


På Gråfjellet en vakker lørdag i juli,sola skinte,det glitret i fjellvannene,fluene bet som bare fy-men så herlig.
Var ikke på den øverste toppen,men nesten.
 Dette er en topp som ligger på Hemnekjølen,rett opp for vår hytte.
Alltid like spennende å gå på dette fjellet,for når du kommer opp er det fullt av uante muligheter for utforskning.






Fannrem,bygda i mitt hjerte


Utsikt og bratt som bare fy!


Her går det oppover,og oppover.Vanskelig å få frem på bilder,hvor magisk det er å gå oppover skogen,til man kommer opp.


Stakkars lille harepusen. Hvem vet hva som har skjedd.



Akkurat ,ja..  


Mot Orkanger,fra Geitryggen


Her er jeg oppe på Geitryggen,bor rett der nede. Dette er en bratt tur,kan være kort,men jeg tar den greieste veien hjem. Turen ned til Åkerveien er litt for bratt,spesielt når det er litt fuktig.

http://ut.no/tur/2.7924/

Min tur er omtrent 7,5 km,en passe tur,hvis man skal få pest litt,og nyte vakker utsikt.
Vi er så heldig i Orkdal,at slike utsiktspunkter finner vi overalt. Det er en nytelse å få sitte og se utover den vakre dalen,og Orkla som snor seg nedover mot Orkdalfjorden.
Rett frem ser man Knyken,hvor man har et flott skianlegg for vinteridrett. Mye aktivitet ellers også,noe av aktivitetene under toppidrettsveka blir gjennomført her. Mye er bygd på dugnad,og Knykengjengen har fått priser for sin innsatsvilje og evne til gjennomføring på vegne av Orkdal idrettslag.

2 kommentarer:

  1. Dette er noe for meg, vet du! Bilder fra fjellturer er alltid kjekt å se. Blir liksom med selv om en ikke blir svett. Det er viktig å gå i "heimfjella" og nyte det som er i nærheten lett tilgjengelig.

    Fortsatt god tur-sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Fine turbilder. Det er noen år siden jeg la veien om Fannrem og hilste på tidligere naboer som hadde flyttet dit. I år har jeg vært på roadtrip i Finnmark - det gjorde godt! 4 år siden sist, og det er for lenge for et menneske som la igjen deler av hjertet sitt i det fylket allerede på 70tallet!

    SvarSlett