søndag 4. mai 2014

Vårens første topptur (før snøen kom tilbake...)

Sist vi var hjemme på Fosen hos min gamle far,så sto årets første tur opp til Kopparen på planen.
Koppar`n ligger midt i min hjemkommune Bjugn.
Er vokst opp med å se Kopparen fra vinduene hjemme,og en årlig skoletur til toppen er noen av minnene jeg har.
Men da gikk vi opp fra "min" side,og den er mye tøffere. Tror ikke noen i dag,klatrer den veien.
Toppen er yndet sted for de som liker å fly med vinger....
Det nå blitt satt opp mange "duppeditter", i tillegg til tvsender på toppen.Disse liker jeg ikke.men skjønner at de må være der.
Det går vei helt opp,men det er bom slik at unødvendig biltrafikk ikke skjer.

http://ut.no/tur/til-topps-p%C3%A5-kopparen-i-bjugn

Mange har vært på toppen her,og utsikten er fabelaktig. Jeg ser helt hjem til far,og til 7 prestegjeld
483 m.over havet rager fjelltoppen.
Frøya,Hitra Åfjord,Halten  er steder man ser på klare dager.

Anbefaler turen på det sterkeste hvis man er på Fosen.


Utsikt mot Vallersund,Frohavet og Haltenbanken. Koet sees i front.


Valsfjorden til venstre,og Koet (en innlandsfjord) til høyre.Frohavet i bakgrunn.


Trondheimsfjorden ligger i bakkant. Kommunesentret Botngård i enden på Bjugnfjorden.


Og selvfølgelig så må man sette sine spor...

3 kommentarer:

  1. Artig å få bli med til Kopparen! Måtte forstørre bildene for å få med meg alt! Vakkert!

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så flott tur du har hatt. Hærlig utsikt!!
    Det blir nok ei stund til vi kan ta toppturer på barmark. Men skiføre har vi ennå;)

    SvarSlett
  3. Her er det vakkert ,ja. Fosen er et Skandinavia i miniatyr,og det er korte avstander,men store variasjoner i terreng og natur.Fra sjø og til fjell.Villsauer og reinsdyr ytterpunkter :-)

    SvarSlett