onsdag 16. mai 2012

Strikket festdrakt.

Det begynte med at jeg kjøpte et mønsterhefte fra Raumagarn,og en dag i slutten av april kom jeg på
at litjtupp ikke hadde bunad. Tråsnella på Orkanger dro jeg i full fart(ja,det ble strikkekafe også), det ble kjøpt inn Rauma babyull.
Selvfølgelig så forandrer jeg farger og mønster.
Tynt garn,tynne pinner-dårlig med tid.
 I dette heftet er det mye fint. Anbefales.  Babydressen på fremsiden har jeg sett i det grønne fargeforslaget. Den var nydelig.
 Valgte sort bunnfarge,med litt tradisjonelle bunadsfarger.Valgte også å droppe"stripene"
på seleskjørtet.Og lua valgte jeg bort til fordel for en kyse.

 Og mang en maske var det på pinnen. Egentlig så skulle jeg ha kjøpt meg en slengre rundpinne.
Da har det også godt fortere.Men det gikk lell..
 Her henger skjørtet ferdig strikketmontert og dampet.
Dårlige bilder ble tatt i full fart i går morges. Lyset ble ikke bra i hastverket,uten briller på..
 Mønsterbord nederst på stakken.
 Åpning bak på skjørtet. valgte å lage en litt lengre åpning. Har sydd på  knappene 6 cm inn
på linningen,ellers så har skjørtet blitt for vidt,og selene kan gjøres lengre til neste år.
Selvfølgelig så må man ha en jakke til,den ble ferdig mandag kveld.
Brukte opplegg fra mønster fra en Fanadrakt til barn i Sisu,men brukte rauma babyull her også.
Valgte å strikke raglan for å slippe montering.
med så mange farger på skjørt så ble jakken helrød.
Med bunadskjorte og Kyse til så blir litjtupp så fin på 17 mai.som er meldt som kanskje tidenes våteste....

Ha en riktig fin 17 mai alle sammen.

5 kommentarer:

  1. Fin bunad og så likar eg fargane du valgde. Skikkeleg bunadsfargar !!

    SvarSlett
  2. Helledussan, så nydelig! Får håpe dere ikke regnet bort på 17. mai - det er liksom ikke helt samme sjarm med regntøy utpå finklærne... Votter og iskrem er også en litt pussig kombinasjon, men jeg husker flere slike feiringer :-) God helg!

    SvarSlett
  3. Takk- Ser at endel bilder ikke kom frem.Skal legge ut på nytt.Den var iallefall god og varm,litjtupp satt godt pakket ned i
    vogna. Men noe feiring inne ble det:-)

    SvarSlett
  4. Åh dette var nydelig! Tenker det var ei flott lita jenta som fikk vist seg fram den 17.

    SvarSlett
  5. Denne var flott. Fint med strikke bunad til de små. Kjolen jeg strikket var i baby ull lanett.

    SvarSlett