onsdag 8. september 2010

Rosing,skryting ,men hva med konstruktiv kritikk??Hva er livskvalitet ?

Jeg er innom endel interørblogger,og leser noen innlegg her og der.
Og overalt så er det skryt,skryt,skryt..
Uansett hva man gjør så skrytes det-Alt er bare flott....Vakkert,kreativt osv
Ja,det er det.Men er det hjem? Er det levelig i disse hjemmene?Er det den kosen det skrytes av,når til og med teen må drikkes av den riktige koppen,med te av det riktige merket.Kjeksen den må være hjemmebakt,og innetullet i et teppe med oldemorroser..
Hva søren er oldemorroser?
Man møblerer om,det males,det kjøpes og det snekres til alt ser ut som utstillingsvinduer.
Ja,kanskje er det det.

Og kanskje er det slik man vil ha det,eller er det rosen man vil ha.
Virker som det er en kamp,kampen om det mest perfekte hjem? Hva er det perfekte? Finnes det?
Tør folk å si hva de egentlig mener? eller lar man bare være? og taster seg videre til neste blog.
Lever de som har laget disse bloggene og tror at de har de vakreste og skjønneste
hjemmene på jord? Hvordan er det med selvfølelsen?
Jeg velger å leve i et hjem,et hjem hvor man kan bevege seg,hvor man kan få hvile,hvor man kan leve,hvor man har det praktisk men samtidig så er det behagelig for øyet.
Her ligger veden i vedkurven til den blir puttet i ovnen.Den blir da ikke stablet opp først etter lengde og farge for at den skal dekorere hjemmet før den blir varme.
Jeg leser om utslitte kvinner med div.sykdommer...men de stresser bare verre hjemme.
Kanskje er det derfor de er syke.Det blir for mye med jobb og hjem,så da tar hjemmet overhånd og fibromyalgien blomstrer.....

Er det praktisk i hjem hvor det er unger og hunder at man har ting og tang utover halve gulvet? eller er det plassert slik i anledning fotografering? jeg ser at hjem er som dekorasjoner,barnerom som er stylet ,pyntet og vet ikke hva..Uansett hvor man bor så skal også uterommene være som små stilleben,med blomster og tepper liggenede strategisk lekkert plassert.Sannheten at her regner det så mye at da blir jeg springende som en gærning for å redde dette fra drukning...  Skal da være litt på jobb også!!!
Interiørmagasiner med glansede sider er alfa omega,trender i tider er viktig å kappløpe etter.Noen skifter ut bøkene i bokhyllen etter fargene i interiøret? Er dette normalt? Hos oss er det ikke-kanskje det er jeg som er unormal. Det kan kanskje tenkes...HMMMM
Hva med barna i disse rommene,blir de maset på? må rydde,ikke rote,sett den rosa bøkene på nederste hylle,de hvite på andre.Alt som har ukule farger skal ligge i skap.Ute av øye,ute av sinn.  Fy den bestemoren som ikke kjøper det riktige tøyet eller lekene.Selvfølgelig skal alt matche.  Pass på å legge dukken i den rosa sengen .NEI! ikke i vognen ,der skal den blå dukken ligge..osv osv
Hva med resten av familien i en sofa full av blondeputer,trives de der,eller er de forvist til kjellerstuen som det aldri blir tatt bilder av fordi der lever man! 
(bildene er fra Google. Og jeg spør: hvorfor står det en pute på hylla?  )

Jeg bare spør....

6 kommentarer:

  1. Knallbra innlegg!! Ja, man kan undres - av og til kan det (vi) nok høres ut som em gjeng nikkere som er med i et "kose oss så flink vi er" kor. Jeg synes du treffet spiker'n på hodet!

    SvarSlett
  2. Heia. Jeg er relativit ny i bloggverden, og "snubla inn til deg" via en annen blogg. Og her skal jeg si jeg bråvåkna! Så rett du har! Jeg har mange ganger undret meg når det ser ut som mennesker lever i et utstillingslokale. Bevares, de må få ha det som de ønsker, men: hva med ungene? Hvordan er det å vokse opp slik? Jeg har et hus, ikke spesielt stort og ikke spesielt ryddig, men her er plass til folk. Og så fryder jeg meg litt over at trendene på en måte tar hevn. Jeg husker så godt oppslagene som kom da "alle" hadde kastet ut alt av furu, og så dukket IKEA - katologen opp med furuprodukter for første gang på mange år...! Ellers: god bedring og god helg!

    SvarSlett
  3. Hei, og takk for hilsen i bloggen min!
    Her skriver du om et tema som sikkert mange tenker på. helt hvite hjem er bare ikke meg, men jeg liker å ha det "ryddig", men litt rot er også sunt, for da blir jeg kreativ. jeg kan vaske og rydde en dag, og da koser vi oss veldig, men dagen etter er det tilbake til utgangspunktet! hi hi
    De fleste vil vel helst ta bilder når det er ryddig, men utstilte hjem er ikke fint i det hele tatt. man skal se at noen lever der.
    Grunnen til at det bare er skryt, er vel at det er flere som har det slik. Og har jeg ikke noe fint å si i en blogg, så blar jeg bare videre. jeg synes det skal være hyggelige kommentarer i bloggene. De "slemme" får vi ha for oss selv.
    Ha en fin helg!! :)

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Flott innlegg du har skrevet her! Har tenkt det samme selv innimellom. Har også tenkt at hver eneste interiørblogg jeg har kommet over (og det er ikke mange - for jeg styrer unna) ser helt like ut. Alle husenen er likedane, svært sjelden å se originale, spennende og nyskapende løsninger. Kopier, kopier, kopier... Men det er kanskje en form for hobby dette også?
    ... og der satte du meg på en ide til neste blogginnlegg herifra..
    Ha en riktig god helg (Og Magalaupet skal nok besøkes ved neste mulige anledning!)

    SvarSlett
  5. Hehe, ler godt, du har helt rett. Men jeg prøver å tenke sånn: det er sikkert ikke like fint utenfor bilde ;) Får prestasjonsangst ellers....
    Ha ei flott helg :D

    SvarSlett
  6. Takk for at du sa det eg har kjent på lenge!
    Her i huset lever me - kvar dag. Styling får andre dille med, om det er det som gjev livet meining. Me har fortsatt furupanel som ser ut som og luktar som akkurat det. Og ingen behøver fortelje meg at "det går an å male det, veit du"!

    SvarSlett